Møtt veggen? her er 7 tips til deg



Når du har møtt veggen, mister du deg selv litt, selvfølelsen daler og du føler deg liten, tom, dårlig med energi, depresjon og angst kan melde seg. For å ta tak å bevege seg fremover igjen mot lyset har jeg noen tips til deg. Veien som jeg selv gikk for å finne tilbake til meg selv og få større kontakt med mitt indre.

Jeg ble utbrent og kreativiteten forsvant

Jeg elsket jobben min. Jeg var kreativ og lagde plagg i alle regnbuens farger, som jeg likte å produsere. Jeg sto på fra tidlig til sent. Så kræsjlandet jeg. Alt ble mørkt. Kreativiteten forsvant, depresjon og tristhet fulgte og jeg forsto ikke hvem jeg var og hva som hadde skjedd. Jeg hadde ikke i min villeste fantasi trodd at jeg kunne gå på trynet når jeg elsket det jeg holdt på med. Jeg var rett og slett utbrent.

Livet snudde totalt. Jeg hadde møtt veggen, den store tunge betongveggen. Jeg lå nede. Følte meg liten og sårbar. Jeg var helt ute av balanse og gråt mye. Hvordan kunne dette skje. Jeg brukte lang tid på å komme meg fremover og opp til overflaten igjen. I starten turte jeg ikke gå ut, var redd for å møte kjente, for jeg visste at jeg bare ville begynne å gråte. Nervene lå tykt utenpå. Face det faktum at jeg hadde gått på trynet, det var skummelt. Det verste av alt var at jeg forsto ikke hva som hadde skjedd. Fra å føle meg sterk og leve det livet jeg elsket med å få utfolde meg kreativt gjennom strikk og design, føltes det som jeg falt langt ned. Langt der nede unner jeg ingen å være.

Møtt veggen? Få mine beste tips her

Jeg brukte tiden på å søke etter svar. Jeg gikk en lang vei for å finne meg selv igjen, eller finne ut av hvem jeg egentlig var og er. Underveis forsto jeg at jeg var høysensitiv og mye falt på plass i meg da.

Trengte å rydde

Den første tiden begynte jeg å rydde hjemme. Jeg hadde lært meg feng shui og forsto at alt vi har rundt oss i omgivelsene våre påvirker oss. Også hjemmet ditt. Ute og inne. Jeg begynte å rydde, sortere å kaste. inne i skuffer og skap. Frigjorde plass. Det ble min terapi den første tiden, og det var så godt. Det var som å rydde plass i livet. Lage plass til noe nytt og spennende. Jeg trengte en forandring. Huset fikk en ny energi. Det kjente vi alle. Av og til kan det være godt å restarte det hele. Ikke bare trykke på pause og stoppe opp for en stund og fortsette som før. Nei, det ville ikke gått.

Har du møtt veggen? Her er mine 7 beste tips for å komme deg videre

1. Aksepter deg selv

Aksepter deg selv og ditt ståsted nå når du har møtt veggen.
For å få større innsikt i deg selv, er det lurt å forstå hva som faktisk skjedde og hvorfor.
Det gjør du ved å tenkte deg tilbake til rett før du møtte veggen. Hva skjedde? Hvordan var livet ditt da? Som regel er det mye stress og mas uten særlig hvile som gjør at vi møter veggen.
Det blir for yang. Vi trenger både yin og yang for å skape balanse. Når yin uteblir drar vektskålen over til den ene siden og vi mangler likevekt. (balanse)
Jeg presset meg selv for hardt og tok ikke signalene kroppen ga meg.
Når du ser livet ditt fra et annet ståsted ser du også etterhvert hvilke endringer du må ta for å leve annerledes.

2. Finn dine verdier

For å forstå deg selv bedre er det viktig å komme i kontakt med dine egne verdier, bli kjent med de og få det opp på det bevisste plan. Verdier er noe vi mennesker styres av, bevisst eller ubevisst. Så er de som en rettesnor i livet som vi lever etter.
Hva er dine verdier og hvorfor er de viktige for deg? Skriv de ned å bli de bevisst.

3. Prioriter deg selv og sett deg mål

Når du har møtt veggen og er langt nede er det viktig å gjøre ting som gir deg glede. Det er helt nødvendig å sette av tid til deg selv. Prioritere å ta vare på deg selv. Sett deg mål for hvordan du ønsker å ha det.
Mitt mål var å kjenne på gleden igjen. Jeg lengtet så etter gleden og alle fargene som jeg var så glad i. Jeg skrev ned målet og tegnet en stor sol i alle regnbuens farger. Kanskje for å minne meg på alle de flott fargene. Tristheten og tomheten var jo fortsatt inni meg.
Bli bevisst på hva du ønsker deg å ta små skritt hver dag.

4. Skriv en takknemlighetsbok

Det kan være vanskelig å se lyset når vi er langt nede i mørket. Takknemlighet ble for meg en viktig brikke. Jeg lagde meg en takknemlighetsbok hvor jeg skrev ned daglig alt jeg var takknemlig for. For selv om alt føles tomt og trist er det alltid noe vi kan være takknemlig for. Alle de små tingene i hverdagen. Skriv det ned. Bli det bevisst. Når vi fokuserer på de små tingene vi er takknemlig for lager vi også nye spor i hjernen og vi endrer fokuset. Alle de små tingene som tar deg fremover. Skritt for skritt vil du komme i mål. Kanskje vil din verden bli bedre enn før fordi du nå får større innsikt i deg selv og lever mer i tråd med hvem du er.

5. vær åpen om hvordan du har det

Snakk med noen om følelsene dine. Det kan være vanskelig å åpne seg, tørre å sette ord på, men det er en befrielse. Etter møte med veggen kan det være mange spørsmål eller blokkeringer som har satt seg fast som det kan være lurt å rydde opp i. Kaos av tanker og følelser som trenger å ryddes i og settes i system.
Gå turer ute i skog å mark. Lær deg til å være tilstede i nuet. Bruk sansene dine til å ta inn. Hva ser, hører, føler du? Løsningen er å gå innover i seg selv for å lære seg selv å kjenne. Lytte til kroppen.

6. Skap balanse

Etter at jeg møtte veggen har jeg omstilt livet mitt. Jeg lever saktere og må ta mer hensyn til meg selv og hva jeg trenger som person for å være i balanse. Nok søvn og hvile er like viktig som påfyll av aktivitet som er godt for deg. Å bevege seg er bra for å kropp og sjel. Når du trener produserer kroppen din lykkehormoner, og det er noe av det vi trenger påfyll av når vi er utbrent. Vi trenger mer glede. Så bruk tid på å finne en aktivitet som du liker og har glede av. Trening gjør godt. Et sundt og variert kosthold er også viktig for å komme tilbake. For å skape og holde deg i balanse er det viktig med både yin og yang, ro og aktivitet.

7. Rydd i huset

Omgivelsene våre påvirker oss. Hvordan vi har det rundt oss i og utenfor huset vår. Hvem og hva vi har rundt oss i livet. Som høysensitiv blir vi lettere påvirket av omgivelsene våre enn andre. Det kan være lurt å begynne å rydde rundt deg. Ofte kan det være fullt i skuffer og skap, kanskje det til og med ligger utenfor. Du har ikke plass. Struktur og orden er viktig for å skape inn ro og hvile. Er det fullt renner det over. Når vi begynner å rydde lager vi automatisk mer plass til andre ting i livet. Kanskje har du blitt sliten av alt du har rundt deg. Jeg trengte virkelig tiden til å rydde. Sortere ut det jeg ikke lenger trengte. Inn med ny frisk energi. Spør deg selv om du virkelig har bruk for alt du til nå har tatt vare på og oppbevart. Ta litt etter litt. Bruk tiden godt slik at du får tid til å reflektere underveis. Se på det som ren terapi.

Ta små skritt mot målet

De som ikke har kjent på hvordan det er å være langt nede eller har møtt veggen, tror kanskje at det er bare å «ta seg sammen» eller «skjerpe» seg. Men det er faktisk ikke så enkelt. Ting tar tid, men det er viktig at du setter deg et mål og at du ønsker deg et annet sted, slik at du kan komme tilbake i en sterkere utgave av deg selv. Ta små skritt hver eneste dag, så kommer du også i mål. I mål til en ny hverdag en ny deg med en ny innsikt.

For at du skal huske å bruke tipsene kan du laste de ned her ved å legge inn navn og e-post under. Så får du de i en pdf fil.


Jeg håper disse tipsene kan hjelpe deg litt på veien til å finne tilbake til deg selv. Jeg vil gjerne høre fra deg, legg gjerne igjen en kommentar eller send meg en mail her

Trenger du flere tips til hvordan du kan få mer balanse i hverdagen, finner du de her

Ønsker du min hjelp kommer du i kontakt med meg her, jeg vil gjerne hjelpe deg

Gode tanker fra Anett-Kristin

Din helse og velvære coach


FØLG ANETT-KRISTIN
PÅ FACEBOOK OG INSTAGRAM ELLER SNAP; ANETT-KRISTIN.NO
ANETT-KRISTIN.NO – ET BEDRE LIV 
NLP COACHING – HEALING OG BERØRINGSTERAPI  –  FENG SHUI

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *